• انتشار: 1401/03/02 - 12:07
  • تعداد بازدید: 574
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تدبّر و بصیرت قرآنی سرلوحه برنامه های پرورشی سازمان

رویکرد برنامه ریزی ها در حوزه فعالیت های دینی و قرآنی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی به گونه ای خواهد بود که دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی را به سمت تدبّر در آیات قرآنی سوق دهد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، حمید طریفی حسینی، رییس سازمان، ضمن استناد به تاکیدات مقام معظم رهبری(مدظله­العالی)در خصوص اهمیت تفکّر و تدبّر در مفاهیم آیات الهی و صراحت مورد اشاره در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دمیدن روح تدبّر و بصیرت  قرآنی در تمامی برنامه­ های سازمان، به ویژه برنامه ها و فعالیت­های پرورشی و فرهنگی را رویکرد غالب سازمان قلمداد نموده و خواستار توّجه ویژه به این موضوع شدند. ایشان ادامه داد: در بند 4 سیاست های کلی ایجاد تحوّل در نظام آموزش و پرورش کشورکه توسط رهبری معظم ابلاغ شده، آمده است:

 ایجاد تحوّل در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی با توجه به:( 4-4 ) توسعه فرهنگ و معارف اسلامی و یادگیری قرآن(روخوانی، روان خوانی و مفاهیم) و تقویت انس دانش آموزان با قرآن و سیره پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) و گسترش فرهنگ اقامه نماز.

همچنین در راهکار 1-3 سند تحول بنیادین، موضوع توجّه به مفاهیم قرآنی به این بیان مورد اشاره قرار گرفته است که: توسعه فرهنگ اقامه نماز و اهتمام به برپایی نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن در دانش‌آموزان و توسعه فرهنگ و سواد قرآنی با اصلاح برنامه‌ها و توانمندسازی معلمان در راستای تقویت مهارت روخوانی و روان‌خوانی در دوره ابتدایی، آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن در دوره متوسطه اول و آموزش معارف قرآنی در متوسطه دوم براساس منشور توسعه فرهنگ قرآنی.

وی از همکاران حوزه پرورشی خواست، با توجه به اینکه در آستانه برگزاری مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز و نیز مسابقات فرهنگی و هنری و ورزشی هستیم،  برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که مسابقات دانش آموزان و کارکنان با هدف تدبّر و تعقل در آیات قرآن کریم و درک مفاهیم عالی آن برگزار گردد. طریفی در ادامه اذعان داشت: برای ایجاد انگیزه در بین دانش آموزان، می­توان این هدف را در قالب فعالیت های هنری و ادبی بویژه در رشته های سرود، نمایش، هنرهای دستی تجسّمی و ادبی و ... دنبال نمود.

وی خاطرنشان کرد باید تلاش کرد، مفاهیم قرآنی را فارغ از مطالب صرفا محض و ذهنی، در قالب های عینی و ملموس تر به دانش آموزان و کارکنان در سطوح مختلف ارائه نمود تا ضرورت و اهمیت قرآن در زندگی را بیش از پیش درک نموده و با آن ارتباط قوی تری برقرار کنند.  

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار معاونت تشخیص
  • کد خبر : 6109
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید