جشنواره نشاط، اولین برنامه واحد تربیت بدنی در بسته تحوّلی سازمان
برنامه ششم از بسته تحولی سازمان در سال 1400، با عنوان خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی خانواده محور، به اجرای جشنواره نشاط(یک روز بازی در کنار خانواده) اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور؛ علاوه بر سه بسته تحوّلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال تحصیلی 1400-1399 که با اعلام آقای دکتر حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان، اجرای آن ها با شاخصهای جدید در سال تحصیلی جاری استمرار خواهد یافت، دو بسته تحولی جدید برای اجرا در سال تحصیلی جاری در نشست اخیر شورای راهبری سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ارائه و مورد تایید و تصویب قرار گرفت. یکی از این دو، بسته تحوّلی خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی خانواده محور است که شامل6 برنامه و 11 فعالیت میباشد. برنامه ششم این بسته با عنوان " ظرفیتسازی در مدارس برای اجرای برنامههای ورزش با خانواده و برنامههای ورزشی" شامل یک فعالیت با نام جشنواره نشاط(یک روز بازی در کنار خانواده) خواهد بود. محمدحسن عظیم عراقی، معاون تشخیص، پیشگیری، پرورشی و تربیت بدنی در تشریح این جشنواره گفت: نیاز به ورزش و بازی و استمرار آن در افراد معلول، به ویژه کودکان معلول بسیار بیشتر از افراد غیرمعلول احساس میشود. بیتردید ورزش و بازی عواملی هستندکه نوآموزان و دانشآموزان با نیازهای ویژه را به سطح جامعه کشانده و موجب فراهم شدن زمینه استقلال آنان میگردد. امروزه شاهدیم افراد معلول با حضور در فعالیتهای اجتماعی و مسابقات ورزشی، توانمندیهای خود را در معرض نمایش گذاردهاند.کودکان از راه بازی، علاوه بر دریافت پشتیبانی عاطفی، مطالب زیادی میآموزند. بازی برای رشد اجتماعی، احساسی، شناختی، جسمی، زبانی و پرورش خلّاقیت کودکان ضروری است وسبب تحکیم آموختههای آنان میگردد. بازی میتواند منجر به نتایجی مانند کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس، اصلاح رفتار، بهبود روابط با اعضای خانواده ودوستان شود. علیرغم آگاهی از ضرورت و اهمیّت بازی، شرایط موجود در جامعه برای ورزش نوآموزان و دانشآموزان با نیازهای ویژه به دلایل مختلف از قبیل کمبود امکانات و تجهیزات، عدم وجود فضای مناسبسازی شده و... به طور کامل فراهم نیست.
ایشان با اشاره به اینکه باورها، برداشتها و تصوّرات ذهنی نادرست، ضعف در مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، جامعهگریزی، عدم شناخت تواناییها و ... از عوامل فردی و روانی تاثیرگذار دیگر در عدم گرایش افراد به ورزش و بازی است، افزود: از اثرات مهّم بازی و ورزش که نقش به سزایی در سلامت جسمی، روحی و روانی کودکان دارد، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
- افزایش میزان تمرکز و تعادل جسمی وروانی دانشآموزان
- بهبود هماهنگی اعصاب و عضلات
- تقویت مهارتهای حرکتی و ایجاد یکپارچگی بیشتر حواس
- شناسایی استعدادها و رشد توانایی و خلاقیت در آنان
- تقویت حس مسئولیتپذیری و افزایش مشارکت اجتماعی
عظیم عراقی ادامه داد: خانوادهها و والدین تاثیر به سزایی در افزایش میزان فعالیتهای جسمانی کودکان در قالب بازیهای انفرادی و گروهی دارند. تحقیقات نشان میدهد کودکان و نوجوانانی که والدین آنان علاقمند به فعالیتهای ورزشی هستند تمایل بیشتری برای انجام بازی و فعالیتهای ورزشی از خود نشان میدهند. کودکان و نوجوانانی که والدین آنها فعالیت بدنی دارند بیشتر تمایل دارند که در فعالیتهای بدنی شرکت کنند، تا کودکان و نوجوانانی که والدین آنها در فعالیتهای ورزشی شرکت نمیکنند. اولین مواجهه با فعالیت بدنی منظم و ورزش(از جانب خانواده) یک تجربه یادگیری ضروری در دوره کودکی است. والدین نقش بسیار مهمی در آمادگیبدنی و تشویق بچهها به فعالیت بدنی ایفا میکنند. معمولاً آنها بزرگترین الگو و سرمشق فرزندانشان هستند و از آنجا که بچهها از طریق نمونه و مثال مسائل را بهتر درک میکنند، والدین باید الگوهای مناسبی برای فرزندانشان باشند. شرکتکردن والدین در فعالیتهای بدنی میتواند سبب افزایش حضور فرزندانشان در این فعالیتها شود. تحقیقات مختلف نشان میدهد بیشتر افرادی که در کودکی و نوجوانی ورزش کردهاند حتی اگر در بزرگسالی مشغله زیادی داشته باشند مدت زیادی را به ورزش مورد علاقه خود اختصاص می دهند. بنابراین ورزشکردن اعضای خانواده و خصوصا والدین نقش بسیار مؤثری در حضور سایر افراد خانواده و خصوصا فرزندان در فعالیتهای ورزشی دارد. لذا باید با نهادینه کردن ورزش در خانواده و مدرسه، هم از فواید سلامت فردی جسمی، روانی و اجتماعی آن بهره برد و هم با بهرهبردن از فواید اقتصادی آن در کاهش هزینههای سلامت و درمان خانواده و جامعه، گام مهمّی به جلو برداشت. از آثار مهم دیگر فعالیتهای گروهی در خانواده که به عنوان فعالیتهای انسجامبخش و وفاقآفرین از آنها یاد میشود، میتوان به توسعۀ ارتباطات خانوادگی و در نتیجه پیشگیری از شکافت و گسست بیننسلی اشاره نمود که یکی از معضلات جوامع امروزی میباشد.
در این راستا سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور جهت شرکت کودکان با نیازهای ویژه در بازیهای گروهی شاد و مفرّح به همراه والدین خود، جشنواره نشاط را به عنوان یکی از برنامه های بسته تحولی خانواده محور طراحی نموده است تا علاوه بر ایجاد تأثیرات مثبت جسمی و روحی بر افراد خانواده، موجب تحکیم روابط خانواده از طریق تقویت حس مشارکت و همکاری، ایجاد فضای درک متقابل، تلاش برای رسیدن به هدف مشترک، همفکری و ... گردد. شیوه نامه اجرایی این جشنواره به زودی و به همراه سایر دستورالعمل ها و شیوه نامه های مرتبط با بسته تحولی مذکور، جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ابلاغ خواهد شد.
نظر دهید