• انتشار: 1401/02/10 - 15:10
  • تعداد بازدید: 444
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

ایجاد و توسعه اتاق های درس تربیت بدنی در مدارس استثنایی شتاب می گیرد

جلسه هماهنگی به منظور ایجاد و توسعه اتاق¬های درس تربیت بدنی با حضور روسای ادارات استثنایی، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی استان و مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس منتخب به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

1

    به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، با توجه به اهمیت ساعت درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی برای دانش آموزان استثنایی، به خصوص در دوره ابتدایی که در طلایی ترین سنین توسعه رشد حرکتی به سر می­برند، ضرورت توجّه به فعالیت های آمادگی جسمانی و مهارت های ادراکی حرکتی و پایه در این سنین دوچندان می­باشد. بررسی­های انجام شده نشانگر آن است که محل کلاس درس تربیت بدنی غالبا حیاط مدرسه می باشد که البته تحت شرایطی چون آلودگی هوا، سرمای شدید، بارندگی و سایر تغییرات جوّی در ماه های سرد سال قابلیت استفاده ندارد. در حالی که اغلب کودکان دچار ضعف عضلانی کمربند شانه­ای و شکم و چاقی بوده و افزایش فعالیت­های ورزشی از اهمّیت ویژه ای برخوردار می­باشد. از این رو اتاق­های درس تربیت بدنی به عنوان یکی از برنامه­های توسعه ای و تحوّلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با رویکرد ارتقای سواد حرکتی در سازه مدارس تحت پوشش طراحی و اجرا شده است. بر این اساس با تغییر فضاهای کم استفاده و موجود مدارس، فضاهای ایمن برای درس تربیت بدنی ایجاد می شود. در پی ابلاغ اعتبار انجام شده در انتهای سال 1400 به برخی از استان ها، جلسه هماهنگی به منظور ایجاد و توسعه اتاق­های درس تربیت بدنی با حضور روسای ادارات استثنایی، کارشناس مسئول و کارشناسان تربیت بدنی، مدیران و معلمان تربیت بدنی مدارس مشمول این طرح و همچنین مدیر و کارشناس تربیت بدنی و پرورشی سازمان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید. در این جلسه حجابی، مدیر پرورشی و تربیت­ بدنی ضمن اشاره به نحوۀ انتخاب استان ها و مدارس، چند گام را به صورت زیر برای طراحی، ایجاد، تجهیز و بهره برداری اتاق های درس تربیت بدنی ارائه نمود.

گام اول: طراحی مناسب با توجّه به رده سنی و گروه معلولیت دانش آموزان( انجام تا پایان اردیبهشت)

گام دوم: پاک سازی فضا و رفع موانع احتمالی(انجام تا پایان خرداد)

گام سوم: آماده سازی و ایمن سازی فضا( نصب کفپوش، دیوارکوب، پوشش رادیاتورها، درب و پنجره ها و...)

گام چهارم: خرید و نصب تجهیزات ورزشی متناسب با گروه معلولیت( انجام گام سوم و چهارم تا پایان مرداد)

گام پایانی: ارسال گزارش کار و آماده سازی برای افتتاح همزمان( مهر)

ایشان پیشنهاداتی نیز در راستای اجرای بهتر برنامه ارائه نمود و از روسای ادارات استثنایی خواست تا ضمن نظارت بر حسن انجام کار، درخصوص تامین منابع مالی مکمّل اقداماتی را به انجام برسانند. در بخش بعدی این جلسه توکّل، کارشناس تربیت بدنی مسائل فنّی موردنیاز در ایجاد و توسعۀ این اتاق ها را ارائه نمود. امید است با اجرای این برنامه، دانش آموزان استثنایی در فضایی آرام، مجهّز، ایمن و با نشاط به فعالیت های ورزشی بپردازند.

برنامه ایجاد و راه اندازی اتاق­های درس تربیت بدنی از سال 1399 در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حال اجرا و پیگیری می­باشد که براساس برش­ برنامه، در سال­های 1399 و 1400 به ترتیب برای 13 و 22 اتاق درس تربیت بدنی در 19 استان ابلاغ اعتبار انجام شده است. پیش بینی می گردد این برنامه با قوّت و قدرت بیشتری در سال جاری و سنوات آتی پیگیری گردد.

  • گروه خبری : اسلایدر,اخبار معاونت تشخیص
  • کد خبر : 5951
کلمات کلیدی

تصاویر

2 3

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید